Tuesday, April 26, 2011

Aku Nak Masuk Penjara!!!!

Aku dari zaman skola menengah dok pikiaq nak wat 1 benda yang orang x tringin nak wat... Hampa mesti ada gak kan..tapi kadang2 malu nak bagitau sebab takot orang kata hilang akal ka apa...  Perkara yang aku maksudkan tu macam nak wat bungee jumping sambil baca buku sejarah ke, siang ikan sambil fb...kire macam benda yang x masuk akal la...

Aku ni teringin sangat nak masuk penjara...bukan nak tinggal ctu, jangan dok pikiaq aku nak jadi jahat lak..Aku tampaq laju2 sat g kot...Hik3~ Hampa x teringin ka nak masuk penjara? Kire orang yang masuk penjara ni agak bertuah laa..Bertuah ke? Sebab, mana orang luaq bole suka2 hati nak masuk penjara mai tidoq semalam dua... Kalu nak masuk sangat keja la ngan Jabatan Penjara. Aku confirm x leh dah... Aku kalau bleh nak p tidoq sana semalam..Nak rasa macam mana feel banduan dok kat sana.. Penjara tu umpana tempat "privacy" untuk banduan2... Aku ni nak tao la apa depa wat kat ctu, xtvt depa..tambah2 kat sel banduan terakhir... Aku nak tengok segenap pelusok penjara tu... Tapi aku x mao la jadi warga ctu...

Penjara Pudu yang betoi2 aku teringin nak masuk. Walaupon depa dah buka untuk pelancong sejak 1997 lagi, aku x berkesempatan.. Ye la, masa tu aku ngah skola, bz study.. dan tak terpikiaq lak yang depa nak runtuhkan Penjara Pudu.  Tapi semua tu la ni dah jadi kenangan... Bagi bekas2 banduan Penjara Pudu mesti rasa sedih bila penjara tu diruntuhkan.. Of coz la sedih sebab tempat tu la yang bagi depa kesedaran dan keinsafan.. Maybeee~~ Tapi kalu aku ada time tu, confirm aku teriak gak... Aku x leh sentuh bab2 sejarah ni...x kira la bangunan ka, buku ka, gambaq ka.. Sejarah ni adalah 1 yang evergreen and ada sentimental value tersendiri walaopon sebuah jamban penjara. Kita kan tao tembok Penjara Pudu dipenuhi lukisan tangan oleh banduan2 kat ctu dan terpanjang kat Asia ka?? Aku pon dah lupa..

Aku sendiri pon x leh terima keputusan yang depa nak runtuhkan Penjara Pudu..tapi nak wat macam mana, keputusan bukan di tangan aku.. 


Ni la Penjara Pudu.. ada sapa2 x tao?? Budak2 kalau x tao xpa la..ni kak bagitao, tapi kalau orang dewasa x kenal, cepuk kepala kot!


Ni plak pintu gerbang Penjara Pudu.



Ni la lukisan kat tembok yang aku kata tadi...




1st nite masa depa runtuhkan tembok penjara... Kalau aku ada time ni, berguguran air mata jatuh ke bumi la jawabnya...Akak sensetip dik...



Bangunan ni kah yang akan dibina atas tapak Penjara Pudu?? 





Berbaloi tak meruntuhkan sejarah dan menggantikan bangunan yang moden ni? Ada +ve dan ada -ve nya... so, pikir2 la sendiri!



No comments:

Post a Comment