Friday, April 8, 2011

Saya Bagitau Awak 1

Selamat Kembali...

Aku suka baca fakta2 kat tenet... benda2 camni kita selalu x ambik kisah pon.. Bila kita baca, baru kita akan rasa teruja seketika dan berpikiaq "awat aku x tau pon" "oh, baru tao" "lemahnya pengetahuan aku".. Ayat2 ni slalu ada dalam kepala aku bila baca benda yang aku baru belajar... So, ni yang aku baru baca...





~20 Fakta Menarik~ 


1. Sotong raksasa mempunyai mata yang terbesar diantara semua binatang - mata anak menakan Farah Nurfarisha lg besaq dari anak menakan aku yang lain..hihi~


 Farisha si mata booolat~


2. Jika anda letak ikan emas di bilik gelap, ianya akan kelihatan berwarna putih - ikan temenung ja aku makan hari2, emas bila taon leh beli pon x tao la...(-_-)'

3. Siput boleh tidur sehingga 3 tahun - aku tidoq 8 jam sehari

4. Kebanyakan ayam jantan berkelip sebelah mata saja pada satu satu masa - Patot la org laki klu nank ngorat suka kelip mata sebelah..ni la cikgu depa..

5. Seekor kuda mempunyai lebih 18 tulang dari seorang manusia - manusia ada brapa tulang? cepat kira!

6. Tikus tak boleh muntah. Sebab itu racun tikus amat berkesan membunuhnya - 0o0o0o....patot x penah tgk muntah tikus...

7. Kucing boleh mendengar bunyi ultrasound - so, leh la dia scan baby idok?

8. Gajah adalah satu-satunya mamalia yang tidak boleh melompat - agak2 camna la klu dia leh lompat..hurmmm~

9. Beruang dewasa boleh berlari sepantas kuda - Kudaku lari gagah berani...klu tukaq, beruangku lari gagah berani...

10. Air kencing kucing bercahaya dalam gelap - nak wat eksperimen la... kucing jiran aku suka pancut kat moto aku~

11. Rama-rama terbesar di dunia ialah Queen Alexandra Birdwing di Papua New Guniea, sayapnya lebih kurang 11 inci - Ingatkan replika rama-rama kat taman rama-rama ja besaq...

12. Deria rasa rama-rama di kakinya - Nak test deria bau anda, sila cium stokin yg dah 3 bulan x basuh...

13. Mamalia terkecil di dunia adalah sejenis spesis kelawar di Thailand yang beratnya hanya seberat duit syiling 1 sen - Erkkk!! Nak tengokk...

14. Lipas boleh hidup selama sembilan hari tanpa kepala sebelum ia mati kelaparan - Kalau manusia x dak kepala, x sampai 9 saat dah mati..:P

16. Tapak Sulaiman tak ada otak - Sulaiman ada otak x?

17. Penguin adalah satu-satunya burung yang boleh berenang tapi tak boleh terbang - Yang ni aku biasa dengaq dah.. Bangga seketika!

18. Burung hantu adalah satu-satunya burung yang boleh lihat warna biru - Awak nampak biru la..cuba teka iklan apa?

19. Ngauman singa boleh didengar sehingga jarak 5 batu - X nak jumpa singa!

20. Kanggaru dan burung emu tak boleh berjalan ke belakang - Guna la gear reverse..hihi

21. Ikan Paus Biru adalah binatang terbesar di dunia, panjangnya 100 kaki dan seberat 150 tan - Panjang aku 5 kaki 3 inci <tinggi la tu>

22. Dinasour terbesar di dunia hanya seberat 110 tan - Sampai sekarang aku masih ragu2 dengan kewujudan dinosour...

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Tamatlah kelas Pengetahuan Am kita hari ini.. Keluarkan buku teks dan buka muka surat 657... dah terasa macma cikgu-cikgi~

No comments:

Post a Comment