Tuesday, April 12, 2011

Pizza Transform Jadi Roti Sosej

Seperti yang dijanjikan! 


Ramai yang asyik tanya resepi pizza ngan roti sosej yang aku letak dalam fb aku ritu... Sori la klu aku x sempat bagi resepi..bukan apa, malas nak taip~ hahaha... Ni aku letak terus dalam blog, sapa2 tanya ja terus bagi link blog ni. Senang keje aku!

BAHAN-BAHAN


Bahan A
190ml air suam
3 sudu besar gula
2 sudu kecil yis kering (mauripan)

Bahan B


200g tepung roti
200g tepung naik sendiri
60g butter
2 sudu besar susu tepung
1 biji telur
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil serbuk penaik
1 sudu kecil pelembut roti
1 sudu kecil softener roti 

Topping
Sosej
Sardin - masak dengan bawang, capsicum, cili padi kalau nak pedas
Jagung
Mozarella cheese
Mayonis
Sos Life
Origano



CARA MEMBUATNYA


  • Satukan bahan A. Kacau dan biarkan ketepi sampai dia naik buih2.
  • Masukkan semua bahan B dalam satu bekas. Uli dan masukkan perlahan2 bahan A. 
  • Uli sampai menjadi doh.
  • Tutupkan bekas doh tu dengan towel lembab. Pastu biarkan doh tu sampai kembang 2x ganda.
  • Bila dah kembang, tumbuk sekali pada doh untuk keluarkan angin2 yang ada.
  • Buat doh kecil2..
  • Pastu bentukkan doh pizza, letak la topping.. Biarkan 10min before masuk dalam oven.
  • Kite bako je..bako..bako.. hihi~ 






Ni versi kecik...



Doh untuk roti sosej sama je ngan doh pizza. Meh nak ajaq cara gulung roti sosej...


Mula2 gulungkan sosej dengan doh..pastu potong2 macam dalam pic tu, tapi make sure potong sampai abes sosej je..doh bahagian bawah jangan potong nanti terputus lak..


Pastu tarik selang2 kanan dan kiri. Tekan sket2, takot sosej tu terkeluaq~


Letak dalam tray, taruk sos, mayonis n cheese~ Then, usop wilcha suruh bako jee...yang ni pon sme gak, biaq kat luaq dulu 10min before bakaq~


Tu dia..siap dah~~ sedap kan klu tengok? Tapi memang sedap! hahaha..




Resepi ni aku dah modified dari resepi asal dia... Tapi klu try sekali x jadi, jangan putus asa... Aku pon try banyak kali baru menjadi.. 
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Soooooo...selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment